Dragon Ball Wiki
Advertisement

Yamcha (chiń. 飲茶 [Yǐnchá], jap. ヤムチャ [Yamucha], pl. w anime Jamsza[1], Jamcia[2], pl. w mandze Yamcha, fr. Yamcha) – przez dłuższy czas jedna z głównych postaci, Ziemianin, członek drużyny Wojowników Z.

Jego najlepszym przyjacielem jest kot Pǔěr. Widz Dragon Balla poznaje Yamchę na początku serii, gdy Bulma, Gokū i Wūlóng poszukują smoczych kul. Yamcha wiedzie podówczas żywot pustynnego rozbójnika, który żyje wyłącznie z tego, co ukradnie.

Spis treści

Dragon Ball[]

Saga Pilafa[]

Yǐnchá po raz pierwszy w Dragon Ball

Podczas gdy Bulma, Gokū i Wūlóng szukając smoczych kul zmuszeni są przeprawić się przez pustynię, Yamcha i Pǔěr ze wszystkich sił próbują ich okraść. W wyniku kilku komplikacji rozpoczyna się walka Yamchy z Gokū. Mały Son, będący kompletnie wyczerpanym z powodu głodu, przegrywa, od śmierci ratuje go śpiąca Bulma. Gdy Yamcha zauważa dziewczynę, natychmiast paraliżuje go strach, gdyż bardzo wstydzi się dziewczyn. Wycofuje się. Przy okazji drugiej próby kradzieży, Yamcha podsłuchuje, jak Gokū i Wūlóng rozmawiają o smoczych kulach. Postanawia im je ukraść w celu spełniania życzenia. Yamcha pragnie pozbyć się lęku przed kobietami. Jeszcze raz bije się z Son Gokū. Son uderza go w twarz tak mocno, że wybija mu ząb. Yamcha czuje się oszpecony i kolejny raz wraca do kryjówki. Postanawia udawać, że jest po ich stronie, i przeprasza bohaterów, dając im swój samochód. Po zdobyciu wszystkich kul okazuje się, że jego lęk przed kobietami minął, a pierwszą jego dziewczyną zostaje Bulma.

ToriyamaDragonBall1.PNG  Więcej w osobnym artykule: Saga Pilafa.

Saga Tenka-ichi Budōkai[]

Uczestniczy w Tenka-ichi Budōkai 21. Po bardzo łatwym przejściu eliminacji mierzy się z Jackiem Chunem, który pokonuje go jednym dmuchnięciem. Później kibicuje Gokū.

ToriyamaDragonBall1.PNG  Więcej w osobnym artykule: Saga Tenka-ichi Budōkai.

Saga Armii Red Ribbon[]

Mieszka razem z Kurilínem i Żółwim Pustelnikiem w Kame House. Gdy Gokū rusza na kwaterę główną armii, Yǐnchá wraz z Bulmą, Mutenem Rōshim, Wūlóngiem, Lunch, Morskim Żółwiem i Kurilínem leci mu z pomocą.

ToriyamaDragonBall1.PNG  Więcej w osobnym artykule: Saga Armii Red Ribbon.

Saga Uranai Baby[]

Po rozgromieniu przez Gokū Armii Red Ribbon pomaga małemu Saiyaninowi w walkach u Uranai Baby. Wygrywa pierwszą walkę z niewidzialnym wojownikiem Suke, lecz w drugiej z zmumifikowanym Mirą ponosi porażkę. Po walkach w pałacu Uranai Baby bierze trening u Żółwiego Pustelnika, aby się wzmocnić i mieć szanse w Tenka-ichi Budōkai 22.

ToriyamaDragonBall1.PNG  Więcej w osobnym artykule: Saga Uranai Baby.

Saga Tenshinhana[]

Yamcha na Tenkaichi Budokai 21

Na turnieju podobnie jak podczas Tenka-ichi Budōkai 21 z łatwością przechodzi przez eliminacje, lecz w finałach mierzy się z Tenshinhanem. Walka wygląda imponująco. Z początku obaj wojownicy wydają się być równi. Po rozgrzewce przeciwnik Yǐnchy bierze górę. Brutalnie łamie mu nogę i kilka żeber, doprowadza tym samym do do knock-outu.

ToriyamaDragonBall1.PNG  Więcej w osobnym artykule: Saga Tiānjīnfàna.

Piccolo Daimaō Saga[]

W tej sadze nie ma zbyt wielkiego udziału. Razem z innymi przesiaduje w Kame House, czeka na informacje ze świata na temat Piccolo. Chce iść walczyć, jednak lecząca się noga nie pozwala mu na to.

ToriyamaDragonBall1.PNG  Więcej w osobnym artykule: Saga Piccolo Daimaō.

Piccolo Daimaō Junior Saga[]

Yamcha w sadze Piccolo Daimaō Juniora

Po tym, jak Gokū zabija Piccolo, Yamcha poddaje się ciężkiemu treningowi wraz z Tenshinhanem, Kurilínem i Jiǎozi. Ten trening polega na podróżowaniu po świecie i zdobywaniu nowych doświadczeń. Wdrapuje się na Wieżę Karin, gdzie pod okiem Kociego Pustelnika przechodzi specjalistyczne szkolenie samokontroli, trzeźwości umysłu jak i sprawności fizycznej. Rezultatem tego treningu są zdumiewająca siła, nowa technika Sōkidan oraz dwie blizny na twarzy, które zostają mu już do końca Dragon Balla. Bierze udział w TB 23 i kolejny raz przegrywa w ćwierćfinałach mierząc się z Shenem.

ToriyamaDragonBall1.PNG  Więcej w osobnym artykule: Saga Piccolo Daimaō Juniora.

Dragon Ball Z[]

Saga Freezera[]

Podsaga Saiyan[]

Yǐnchá w sadze Saiyan

Kiedy Gokū i Raditz zostają zabici przez Piccolo, w obawie przed walką z Saiyanami - Vegetą i Nappą, Yamcha bierze trening u Ziemskiego Boga wraz z Tiānjīnfànem, Kurilínem, Jiǎozi i Yajirobēm. Gdy zjawiają się dwaj kosmiczni najeźdźcy, Yamcha staje do walki z jednym z wyhodowanych przez nich Sabaimanów. Wojownik dość łatwo pokonuje przeciwnika. Jednak gdy wydaje się, że Ziemianin już wygrał, zielony stworek wykorzystuje moment nieuwagi i skacze na przeciwnika, wykonując autodestrukcję, tym samym powoduje również śmierć Yamchy.

ToriyamaDragonBall1.PNG  Więcej w osobnym artykule: Saga Freezera: Podsaga Saiyan.

Reszta Sagi Freezera[]

Przez prawie całą tę sagę martwy trenuje na drugim świecie w miejscu zwanym planetą Kaiō. Chcąc stać się silniejszym, wraz z Piccolo, Tenshinhanem i Jiǎozi ćwiczy pod okiem Króla Światów Północy. Po wskrzeszeniu za pomocą smoczych kul wraca do życia w Kame House.

ToriyamaDragonBall1.PNG  Więcej w osobnym artykule: Saga Freezera.

Saga Garlica Juniora[]

Dalej mieszkając w Kame House podejmuje pracę jako zawodnik drużyny baseballowej, lecz nie spełnia się w tym zawodzie. Pod wpływem Aquamist wraz z Bulmą, Chichi, Żółwim Pustelnikiem, Żółwiem Morskim, Wūlóngiem i Pǔěrem staje się demonem i służy Garlicowi.
Ta sekcja wymaga dokończenia. Prosimy, uzupełnij ją!

ToriyamaDragonBall1.PNG  Więcej w osobnym artykule: Saga Garlica Juniora.

Saga Cella[]

Podsaga Trunksa z przyszłości[]

Po powrocie Gokū z kosmosu i spotkaniu z Trunksem z przyszłości, Yamcha trenuje przed walką ze cyborgami. W tym okresie rozstaje się z Bulmą.

ToriyamaDragonBall1.PNG  Więcej w osobnym artykule: Saga Cella: Podsaga Trunksa z przyszłości.

Podsaga sztucznych ludzi[]

Yǐnchá na Cell Game

Po trzech latach pojawiają się android#19 oraz cyborg #20. Yamcha zostaje schwytany, a #20 wysysa mu energię i ciężko rani w pobliże serca. Wojownik dostaje senzu i odzyskuje siły. Gdy choroba Gokū daje o sobie znać, to właśnie Yamcha odnosi go do domu w Górach Paozu. W walkach ze sztucznymi ludźmi nie ma większego udziału.

ToriyamaDragonBall1.PNG  Więcej w osobnym artykule: Saga Cella: Podsaga sztucznych ludzi.

Podsaga Cell Game[]

Bierze udział w Cell Game, jest to ostatnie większe przedsięwzięcie, w jakim ma czynny udział w całym DB. Próbuje chronić osłabionego Son Goku przez atakami Celli Juniorów. Wraz z pozostałymi Wojownikami Z pomaga rannemu Gohanowi w walce z odtworzonym Cellem w formie doskonałej i przyczynia się do zwycięstwa pół-Saiyanina.

ToriyamaDragonBall1.PNG  Więcej w osobnym artykule: Saga Cella: Podsaga Cell Game.

Saga Majin Bū[]

Podsaga Tenka-ichi Budōkai 25[]

Yǐnchá oddaje swoją energię Gokū

Wycofuje się z walk w obronie Ziemi. Nie bierze udziału w Tenka-ichi Budōkai 25, siedzi na widowni i opiekuje się Marron, córką Kurilína i Osiemnastki.

ToriyamaDragonBall1.PNG  Więcej w osobnym artykule: Saga Majin Bū: Podsaga Tenka-ichi Budōkai 25.

Podsaga Czarnoksiężnika Babidiego[]

Ta sekcja wymaga treści. Prosimy, uzupełnij ją!

Podsaga fuzji[]

Przebywa wraz z przyjaciółmi w Boskim Pałacu, kiedy to pada ofiarą rozwścieczonego Super Bū, który oswobadza się z Komnaty Ducha i Czasu. Zostaje zamieniony w tabliczkę czekolady i zjedzony przez Majina.

ToriyamaDragonBall1.PNG  Więcej w osobnym artykule: Saga Majin Bū: Podsaga fuzji.

Podsaga Czystego Majin Bū[]

Wraz Kurilínem trenuje w Zaświatach pod okiem Północnego Króla Światów i Zachodniego Kaiō. Podczas treningu do Zaświatów wdziera się Czysty Zły Majin Bū i sieje spustoszenie, jednak prędko oddala się, obrawszy kurs na świat Kaiōshinów.

ToriyamaDragonBall1.PNG  Więcej w osobnym artykule: Saga Majin Bū: Podsaga Czystego Majin Bū.

Dragon Ball Super[]

Yamcha uczestniczy w imprezach organizowanych przez Bulmę z okazji 38 rocznicy jej urodzin, ogląda Turniej Bogów Zniszczenia. Jest też obecny podczas wywoływania Super Shén Lóng'a. Yamcha zostaje także kapitanem drużyny baseballowej reprezentującej Siódmy Wszechświat. Jako jedyny zna zasady gry, ale cały czas jest faulowany przez Vegetę i kilkakrotnie zostaje pozbawiony przytomności. Yamcha pojawia się również w siedzibie głównej Capsule Corporation, by sprawdzić, co u Bulmy i czy przyjaciółka szczęśliwie urodziła. Mężczyzna zachwyca się Brą. Kiedy Gokū opowiada mu o Turnieju Mocy, Yamcha marzy, by wziąć udział w walkach, zabiera swoją porcję jedzenia i odlatuje do domu. W nocy przed rozpoczęciem turnieju Yamcha czeka na Gokū i zastanawia się, jak odmówić udziału w Turnieju Mocy. Pǔěr próbuje przekonać go, że nikt udziału mu nie zaproponuje, ale zostaje zagłuszony przez przyjaciela. Yamcha czeka, aż poproszą go o udział w turnieju i ogląda telewizję z Pǔěrem. Kiedy zjawiają się Muten Rōshi i Wūlóng, Yamcha na dachu swojego bloku ogląda zmagania mistrza z pokusami i pyta prosiaka, kiedy zamierzają poprosić go o udział w walkach. Wūlóng oznajmia, że nigdy. Yamcha z Pǔěrem wracają do mieszkania. Yamcha przybywa z Puerem do domu Bulmy, by zobaczyć, jak Gokū i reszta odlatują do Świata Nicości. Jest zawiedziony tym, że nikt nie zaproponował mu udziału w turnieju. Bierze udział w zorganizowanym przez Bulmę przyjęciu na cześć zwycięstwa drużyny z Siódmego Wszechświata.

ToriyamaDragonBall1.PNG  Więcej w osobnym artykule: Dragon Ball Super.

Koniec Z[]

Wraz z przyjaciółmi bierze udział w przyjęciu w domu Bulmy.

ToriyamaDragonBall1.PNG  Więcej w osobnym artykule: Koniec Z.

Dragon Ball GT[]

Występuje tylko w kryzysowych momentach, takich jak wybuch Ziemi czy zbiór energii do Genki-Damy. Tu Yamcha stanowi tło serialu.

ToriyamaDragonBall1.PNG  Więcej w osobnym artykule: Dragon Ball GT.

Filmy Dragon Ball[]

Dragon Ball: Legenda o Shen Lóng'ie[]

ToriyamaDragonBall1.PNG  Więcej w osobnym artykule: Dragon Ball: Legenda o Shen Lóng'ie.

Dragon Ball: Śpiąca Księżniczka z Zamku Diabła[]

ToriyamaDragonBall1.PNG  Więcej w osobnym artykule: Śpiąca Księżniczka z Zamku Diabła.

Dragon Ball: Wielka mistyczna przygoda[]

ToriyamaDragonBall1.PNG  Więcej w osobnym artykule: Dragon Ball: Wielka mistyczna przygoda.

Dragon Ball: Droga do zostania najsilniejszym[]

ToriyamaDragonBall1.PNG  Więcej w osobnym artykule: Dragon Ball: Droga do zostania najsilniejszym.

Odcinki specjalne Dragon Ball[]

Dragon Ball: Bezpieczeństwo w ruchu drogowym z Gokū[]

Dragon Ball: Straż pożarna z Gokū[]

ToriyamaDragonBall1.PNG  Więcej w osobnym artykule: Dragon Ball: Straż pożarna z Gokū.

Filmy Dragon Ball Z[]

Dragon Ball Z: Wielkie starcie o całą Ziemię[]

ToriyamaDragonBall1.PNG  Więcej w osobnym artykule: Dragon Ball Z: Wielkie starcie o całą Ziemię.

Dragon Ball Z: O krok od zniszczenia galaktyki!! Niesamowity koleś z zupełnie innej ligi[]

Dragon Ball Z: Bóg i bóg: Battle of Gods[]

ToriyamaDragonBall1.PNG  Więcej w osobnym artykule: Dragon Ball Z: Bóg i bóg: Battle of Gods.

Dragon Ball Z: Odrodzenie „F”[]

Na prośbę Tenshinhana wraz z Jiǎozi nie bierze udziału w walkach z Armią Freezera, pozostając w ukryciu.

ToriyamaDragonBall1.PNG  Więcej w osobnym artykule: Dragon Ball Z: Odrodzenie „F”.

Odcinki specjalne Dragon Ball Z[]

Dragon Ball Z: Gromadźmy się! Świat Gokū[]

ToriyamaDragonBall1.PNG  Więcej w osobnym artykule: Dragon Ball Z: Gromadźmy się! Świat Gokū.

Dragon Ball: Siemka! Son Gokū i przyjaciele powrócili!![]

Dream 9: Toriko & One Piece & Dragon Ball Z Chō Korabo Supesharu!![]

ToriyamaDragonBall1.PNG  Więcej w osobnym artykule: Dream 9: Toriko & One Piece & Dragon Ball Z Chō Korabo Supesharu!!.

Filmy Dragon Ball Super[]

Dragon Ball Super: Broly[]

Ta sekcja dotyczy filmu, który jeszcze nie miał premier. Jak tylko się ukaże, prosimy, uzupełnij wydarzenia dotyczące Yamchy!

ToriyamaDragonBall1.PNG  Więcej w osobnym artykule: Dragon Ball Super: Broly.

Ciekawostki[]

  • W młodości Yamcha bał się kobiet, lecz znajomość z Bulmą go uzdrowiła.
  • Yamcha ma lęk wysokości.
  • Yamcha doskonale gra w baseball.

Galeria[]

Przypisy[]

  1. 1,0 1,1 W wersji Dragon Ball Z i Dragon Ball GT emitowanej na RTL7.
  2. 2,0 2,1 W wersji Dragon Ball Kai i Dragon Ball GT emitowanej na AXN Spin.
Advertisement