FANDOM

Yamcha (chiń. 飲茶 [Yǐnchá], jap. ヤムチャ [Yamucha], pl. w anime Jamsza[1], Jamcia[2], pl. w mandze Yamcha, fr. Yamcha) – przez dłuższy czas jedna z głównych postaci, Ziemianin, członek drużyny Wojowników Z.

Jego najlepszym przyjacielem jest kot Pǔěr. Widz Dragon Balla poznaje Yamchę na początku serii, gdy Bulma, Gokū i Wūlóng poszukują smoczych kul. Yamcha wiedzie podówczas żywot pustynnego rozbójnika, który żyje wyłącznie z tego, co ukradnie.

Dragon BallEdytuj

Saga PilafaEdytuj

Yacha3

Yǐnchá po raz pierwszy w Dragon Ball

Podczas gdy Bulma, Gokū i Wūlóng szukając smoczych kul zmuszeni są przeprawić się przez pustynię, Yamcha i Pǔěr ze wszystkich sił próbują ich okraść. W wyniku kilku komplikacji rozpoczyna się walka Yamchy z Gokū. Mały Son, będący kompletnie wyczerpanym z powodu głodu, przegrywa, od śmierci ratuje go śpiąca Bulma. Gdy Yamcha zauważa dziewczynę, natychmiast paraliżuje go strach, gdyż bardzo wstydzi się dziewczyn. Wycofuje się. Przy okazji drugiej próby kradzieży, Yamcha podsłuchuje, jak Gokū i Wūlóng rozmawiają o smoczych kulach. Postanawia im je ukraść w celu spełniania życzenia. Yamcha pragnie pozbyć się lęku przed kobietami. Jeszcze raz bije się z Son Gokū. Son uderza go w twarz tak mocno, że wybija mu ząb. Yamcha czuje się oszpecony i kolejny raz wraca do kryjówki. Postanawia udawać, że jest po ich stronie, i przeprasza bohaterów, dając im swój samochód. Po zdobyciu wszystkich kul okazuje się, że jego lęk przed kobietami minął, a pierwszą jego dziewczyną zostaje Bulma.

ToriyamaDragonBall1  Więcej w osobnym artykule: Saga Pilafa.

Saga Tenka-ichi Budōkai Edytuj

Uczestniczy w Tenka-ichi Budōkai 21. Po bardzo łatwym przejściu eliminacji mierzy się z Jackiem Chunem, który pokonuje go jednym dmuchnięciem. Później kibicuje Gokū.

ToriyamaDragonBall1  Więcej w osobnym artykule: Saga Tenka-ichi Budōkai.

Saga Armii Red RibbonEdytuj

Mieszka razem z Kurilínem i Żółwim Pustelnikiem w Kame House. Gdy Gokū rusza na kwaterę główną armii, Yǐnchá wraz z Bulmą, Mutenem Rōshim, Wūlóngiem, Lunch, Morskim Żółwiem i Kurilínem leci mu z pomocą.

ToriyamaDragonBall1  Więcej w osobnym artykule: Saga Armii Red Ribbon.

Saga Uranai BabyEdytuj

Po rozgromieniu przez Gokū Armii Red Ribbon pomaga małemu Saiyaninowi w walkach u Uranai Baby. Wygrywa pierwszą walkę z niewidzialnym wojownikiem Suke, lecz w drugiej z zmumifikowanym Mirą ponosi porażkę. Po walkach w pałacu Uranai Baby bierze trening u Żółwiego Pustelnika, aby się wzmocnić i mieć szanse w Tenka-ichi Budōkai 22.

ToriyamaDragonBall1  Więcej w osobnym artykule: Saga Uranai Baby.

Saga Tenshinhana Edytuj

Yamcha 2

Yamcha na Tenkaichi Budokai 21

Na turnieju podobnie jak podczas Tenka-ichi Budōkai 21 z łatwością przechodzi przez eliminacje, lecz w finałach mierzy się z Tenshinhanem. Walka wygląda imponująco. Z początku obaj wojownicy wydają się być równi. Po rozgrzewce przeciwnik Yǐnchy bierze górę. Brutalnie łamie mu nogę i kilka żeber, doprowadza tym samym do do knock-outu.

ToriyamaDragonBall1  Więcej w osobnym artykule: Saga Tiānjīnfàna.

Piccolo Daimaō Saga Edytuj

W tej sadze nie ma zbyt wielkiego udziału. Razem z innymi przesiaduje w Kame House, czeka na informacje ze świata na temat Piccolo. Chce iść walczyć, jednak lecząca się noga nie pozwala mu na to.

ToriyamaDragonBall1  Więcej w osobnym artykule: Saga Piccolo Daimaō.

Piccolo Daimaō Junior Saga Edytuj

Yamcha 6

Yamcha w sadze Piccolo Daimaō Juniora

Po tym, jak Gokū zabija Piccolo, Yamcha poddaje się ciężkiemu treningowi wraz z Tenshinhanem, Kurilínem i Jiǎozi. Ten trening polega na podróżowaniu po świecie i zdobywaniu nowych doświadczeń. Wdrapuje się na Wieżę Karin, gdzie pod okiem Kociego Pustelnika przechodzi specjalistyczne szkolenie samokontroli, trzeźwości umysłu jak i sprawności fizycznej. Rezultatem tego treningu są zdumiewająca siła, nowa technika Sōkidan oraz dwie blizny na twarzy, które zostają mu już do końca Dragon Balla. Bierze udział w TB 23 i kolejny raz przegrywa w ćwierćfinałach mierząc się z Shenem.

ToriyamaDragonBall1  Więcej w osobnym artykule: Saga Piccolo Daimaō Juniora.

Dragon Ball ZEdytuj

Saga Freezera Edytuj

Podsaga Saiyan Edytuj

Yaacha

Yǐnchá w sadze Saiyan

Kiedy Gokū i Raditz zostają zabici przez Piccolo, w obawie przed walką z Saiyanami - Vegetą i Nappą, Yamcha bierze trening u Ziemskiego Boga wraz z Tiānjīnfànem, Kurilínem, Jiǎozi i Yajirobēm. Gdy zjawiają się dwaj kosmiczni najeźdźcy, Yamcha staje do walki z jednym z wyhodowanych przez nich Sabaimanów. Wojownik dość łatwo pokonuje przeciwnika. Jednak gdy wydaje się, że Ziemianin już wygrał, zielony stworek wykorzystuje moment nieuwagi i skacze na przeciwnika, wykonując autodestrukcję, tym samym powoduje również śmierć Yamchy.

ToriyamaDragonBall1  Więcej w osobnym artykule: Saga Freezera: Podsaga Saiyan.

Reszta Sagi Freezera Edytuj

Przez prawie całą tę sagę martwy trenuje na drugim świecie w miejscu zwanym planetą Kaiō. Chcąc stać się silniejszym, wraz z Piccolo, Tenshinhanem i Jiǎozi ćwiczy pod okiem Króla Światów Północy. Po wskrzeszeniu za pomocą smoczych kul wraca do życia w Kame House.

ToriyamaDragonBall1  Więcej w osobnym artykule: Saga Freezera.

Saga Garlica Juniora Edytuj

Dalej mieszkając w Kame House podejmuje pracę jako zawodnik drużyny baseballowej, lecz nie spełnia się w tym zawodzie. Pod wpływem Aquamist wraz z Bulmą, Chichi, Żółwim Pustelnikiem, Żółwiem Morskim, Wūlóngiem i Pǔěrem staje się demonem i służy Garlicowi.
Ta sekcja wymaga dokończenia. Prosimy, uzupełnij ją!

ToriyamaDragonBall1  Więcej w osobnym artykule: Saga Garlica Juniora.

Saga CellaEdytuj

Podsaga Trunksa z przyszłościEdytuj

Po powrocie Gokū z kosmosu i spotkaniu z Trunksem z przyszłości, Yamcha trenuje przed walką ze cyborgami. W tym okresie rozstaje się z Bulmą.

ToriyamaDragonBall1  Więcej w osobnym artykule: Saga Cella: Podsaga Trunksa z przyszłości.

Podsaga sztucznych ludziEdytuj

Yamcha 4

Yǐnchá na Cell Game

Po trzech latach pojawiają się android#19 oraz cyborg #20. Yamcha zostaje schwytany, a #20 wysysa mu energię i ciężko rani w pobliże serca. Wojownik dostaje senzu i odzyskuje siły. Gdy choroba Gokū daje o sobie znać, to właśnie Yamcha odnosi go do domu w Górach Paozu. W walkach ze sztucznymi ludźmi nie ma większego udziału.

ToriyamaDragonBall1  Więcej w osobnym artykule: Saga Cella: Podsaga sztucznych ludzi.

Podsaga Cell GameEdytuj

Bierze udział w Cell Game, jest to ostatnie większe przedsięwzięcie, w jakim ma czynny udział w całym DB. Próbuje chronić osłabionego Son Goku przez atakami Celli Juniorów. Wraz z pozostałymi Wojownikami Z pomaga rannemu Gohanowi w walce z odtworzonym Cellem w formie doskonałej i przyczynia się do zwycięstwa pół-Saiyanina.

ToriyamaDragonBall1  Więcej w osobnym artykule: Saga Cella: Podsaga Cell Game.

Saga Majin BūEdytuj

Podsaga Tenka-ichi Budōkai 25Edytuj

Yamcha 5

Yǐnchá oddaje swoją energię Gokū

Wycofuje się z walk w obronie Ziemi. Nie bierze udziału w Tenka-ichi Budōkai 25, siedzi na widowni i opiekuje się Marron, córką Kurilína i Osiemnastki.

ToriyamaDragonBall1  Więcej w osobnym artykule: Saga Majin Bū: Podsaga Tenka-ichi Budōkai 25.

Podsaga Czarnoksiężnika BabidiegoEdytuj

Ta sekcja wymaga treści. Prosimy, uzupełnij ją!

Podsaga fuzjiEdytuj

Przebywa wraz z przyjaciółmi w Boskim Pałacu, kiedy to pada ofiarą rozwścieczonego Super Bū, który oswobadza się z Komnaty Ducha i Czasu. Zostaje zamieniony w tabliczkę czekolady i zjedzony przez Majina.

ToriyamaDragonBall1  Więcej w osobnym artykule: Saga Majin Bū: Podsaga fuzji.

Podsaga Czystego Majin BūEdytuj

Wraz Kurilínem trenuje w Zaświatach pod okiem Północnego Króla Światów i Zachodniego Kaiō. Podczas treningu do Zaświatów wdziera się Czysty Zły Majin Bū i sieje spustoszenie, jednak prędko oddala się, obrawszy kurs na świat Kaiōshinów.

ToriyamaDragonBall1  Więcej w osobnym artykule: Saga Majin Bū: Podsaga Czystego Majin Bū.

Dragon Ball SuperEdytuj

Yamcha uczestniczy w imprezach organizowanych przez Bulmę z okazji 38 rocznicy jej urodzin, ogląda Turniej Bogów Zniszczenia. Jest też obecny podczas wywoływania Super Shén Lóng'a. Yamcha zostaje także kapitanem drużyny baseballowej reprezentującej Siódmy Wszechświat. Jako jedyny zna zasady gry, ale cały czas jest faulowany przez Vegetę i kilkakrotnie zostaje pozbawiony przytomności. Yamcha pojawia się również w siedzibie głównej Capsule Corporation, by sprawdzić, co u Bulmy i czy przyjaciółka szczęśliwie urodziła. Mężczyzna zachwyca się Brą. Kiedy Gokū opowiada mu o Turnieju Mocy, Yamcha marzy, by wziąć udział w walkach, zabiera swoją porcję jedzenia i odlatuje do domu. W nocy przed rozpoczęciem turnieju Yamcha czeka na Gokū i zastanawia się, jak odmówić udziału w Turnieju Mocy. Pǔěr próbuje przekonać go, że nikt udziału mu nie zaproponuje, ale zostaje zagłuszony przez przyjaciela. Yamcha czeka, aż poproszą go o udział w turnieju i ogląda telewizję z Pǔěrem. Kiedy zjawiają się Muten Rōshi i Wūlóng, Yamcha na dachu swojego bloku ogląda zmagania mistrza z pokusami i pyta prosiaka, kiedy zamierzają poprosić go o udział w walkach. Wūlóng oznajmia, że nigdy. Yamcha z Pǔěrem wracają do mieszkania. Yamcha przybywa z Puerem do domu Bulmy, by zobaczyć, jak Gokū i reszta odlatują do Świata Nicości. Jest zawiedziony tym, że nikt nie zaproponował mu udziału w turnieju. Bierze udział w zorganizowanym przez Bulmę przyjęciu na cześć zwycięstwa drużyny z Siódmego Wszechświata.

ToriyamaDragonBall1  Więcej w osobnym artykule: Dragon Ball Super.

Koniec ZEdytuj

Wraz z przyjaciółmi bierze udział w przyjęciu w domu Bulmy.

ToriyamaDragonBall1  Więcej w osobnym artykule: Koniec Z.

Dragon Ball GTEdytuj

Występuje tylko w kryzysowych momentach, takich jak wybuch Ziemi czy zbiór energii do Genki-Damy. Tu Yamcha stanowi tło serialu.

ToriyamaDragonBall1  Więcej w osobnym artykule: Dragon Ball GT.

Filmy Dragon BallEdytuj

Dragon Ball: Legenda o Shen Lóng'ieEdytuj

ToriyamaDragonBall1  Więcej w osobnym artykule: Dragon Ball: Legenda o Shen Lóng'ie.

Dragon Ball: Śpiąca Księżniczka z Zamku DiabłaEdytuj

ToriyamaDragonBall1  Więcej w osobnym artykule: Śpiąca Księżniczka z Zamku Diabła.

Dragon Ball: Wielka mistyczna przygodaEdytuj

ToriyamaDragonBall1  Więcej w osobnym artykule: Dragon Ball: Wielka mistyczna przygoda.

Dragon Ball: Droga do zostania najsilniejszymEdytuj

ToriyamaDragonBall1  Więcej w osobnym artykule: Dragon Ball: Droga do zostania najsilniejszym.

Odcinki specjalne Dragon BallEdytuj

Dragon Ball: Bezpieczeństwo w ruchu drogowym z GokūEdytuj

Dragon Ball: Straż pożarna z GokūEdytuj

ToriyamaDragonBall1  Więcej w osobnym artykule: Dragon Ball: Straż pożarna z Gokū.

Filmy Dragon Ball ZEdytuj

Dragon Ball Z: Wielkie starcie o całą ZiemięEdytuj

ToriyamaDragonBall1  Więcej w osobnym artykule: Dragon Ball Z: Wielkie starcie o całą Ziemię.

Dragon Ball Z: O krok od zniszczenia galaktyki!! Niesamowity koleś z zupełnie innej ligiEdytuj

Dragon Ball Z: Bóg i bóg: Battle of GodsEdytuj

ToriyamaDragonBall1  Więcej w osobnym artykule: Dragon Ball Z: Bóg i bóg: Battle of Gods.

Dragon Ball Z: Odrodzenie „F”Edytuj

Na prośbę Tenshinhana wraz z Jiǎozi nie bierze udziału w walkach z Armią Freezera, pozostając w ukryciu.

ToriyamaDragonBall1  Więcej w osobnym artykule: Dragon Ball Z: Odrodzenie „F”.

Odcinki specjalne Dragon Ball ZEdytuj

Dragon Ball Z: Gromadźmy się! Świat GokūEdytuj

ToriyamaDragonBall1  Więcej w osobnym artykule: Dragon Ball Z: Gromadźmy się! Świat Gokū.

Dragon Ball: Siemka! Son Gokū i przyjaciele powrócili!!Edytuj

Dream 9: Toriko & One Piece & Dragon Ball Z Chō Korabo Supesharu!!Edytuj

Filmy Dragon Ball Super Edytuj

Dragon Ball Super: Broly Edytuj

Ta sekcja dotyczy filmu, który jeszcze nie miał premier. Jak tylko się ukaże, prosimy, uzupełnij wydarzenia dotyczące Yamchy!

ToriyamaDragonBall1  Więcej w osobnym artykule: Dragon Ball Super: Broly.

CiekawostkiEdytuj

  • W młodości Yamcha bał się kobiet, lecz znajomość z Bulmą go uzdrowiła.
  • Yamcha ma lęk wysokości.
  • Yamcha doskonale gra w baseball.

GaleriaEdytuj

Przypisy Edytuj

  1. 1,0 1,1 W wersji Dragon Ball Z i Dragon Ball GT emitowanej na RTL7.
  2. 2,0 2,1 W wersji Dragon Ball Kai i Dragon Ball GT emitowanej na AXN Spin.