FANDOM

Tori Bot
« Och, patrz ... co ja widzę? To czytelnik!

Tenshinhan (chiń. 天津飯 [Tiānjīnfàn], jap. 天津飯 [Tenshinhan], pl. w anime Tenszin[1], Tjen[2], pl. w mandze Ten Shinhan, fr. Ten Shin Han, ang. Tien Shinhan) – wysoki, zawsze łysy, dobrze zbudowany Ziemianin, a właściwie ziemski Metys, potomek Rodu Trójokich[3], mistrz sztuk walki i Wojownik Z.

Jest najsilniejszym uczniem Żurawiego Pustelnika i Tao. Jego najlepszy przyjaciel to Jiǎozi, którego Ten traktuje jak młodszego brata. Charakterystycznymi cechami Tiānjīnfàna są trzecie oko, pozostałość po przodkach z Rodu Trójokich oraz blizna na piersi, ślad po ciosie zadanym nożem przez Tao Pie Pie'a. Posiada dużą (choć nie taką, jak Jiǎozi) moc mentalną. Jest wynalazcą technik Taiyō-ken, Páiqiú-quán, Shishin no ken, Kiai keshi, Shiyō-ken i Kōsengan.

BiografiaEdytuj

Ten poznał Son Gokū w sadze Uranai Baby, gdy mały Saiyanin trenował, przemierzając świat[4]. Podczas tego spotkania młodzieniec wraz z przyjacielem Jiǎozi podróżując, wyłudzali pieniądze od mieszkańców okolicznych wiosek. Przekręt polegał na tym, że wpierw wojownicy nasyłali na daną wioskę potwora, Ino Shika Chō (który w rzeczywistości był pupilem obu oszustów), a gdy ten pętał piekło, niszcząc wszystko, Tiānjīnfàn i Jiǎozi udawali, że go zabijają, odgrywając przed wieśniakami sceny walki. Za poskromienie Ino Shika Chō żądali zapłaty w wysokości 100, 000 i 200, 000 zeni. Gokū pokrzyżował im plany, wyjawiając mieszkańcom jednej z okradanych przez nich wsi tajemnicę, że tak naprawdę zwierzę jest niegroźne i że żyje w przyjaźni z owymi poskramiaczami (Tiānjīnfànem i Jiǎozi).
Tensinhan (1)

młody Tiānjīnfàn

Przepędzeni, wrócili do szkoły swojego mistrza.

Następnym razem Ten pojawił się na turnieju Tenka-ichi Budōkai 22, gdzie doszedłszy do finału, zmierzył się z Gokū. Walka zakończyła się obustronnym knock-outem, lecz to Ten został ogłoszony zwycięzcą. Wygrał dzięki temu, że później upadł na ziemię. Po turnieju zaprzyjaźnił się z Gokū i jego przyjaciółmi. Brał u udział w wielu ważnych dla Ziemi bitwach. Podczas oblężenia Saiyan zginął z wycieńczenia, atakując Nappę Ostatnim Kikō-Hō. Po śmierci ćwiczył razem z Jiǎozi, Yamchą i Piccolo u Północnego Kaiō. Pokonał tam z łatwością Buttera i Jeice'a w pojedynkę.

Życie zwrócono mu dzięki nameczańskim smoczym kulom. Walczył także z androidami i Cellem. Przyczynił się do ucieczki Androida #18. Później nie występował już za często. Pokazywano go podczas medytacji i gdy oddawał energię do Genki-Damy. Ostatnie swoje Kikō-Hō wykonał, walcząc z Majin Bū, lecz szybko przegrał, ulegając sile demona. Nie występował w odcinku specjalnym Siemka! Son Gokū i jego przyjaciele powracają!![5], jednak pojawił się w adaptującej go mandze, narysowanej przez Naho Ōishi. Wraz z Jiǎozi przybył na przyjęcie z okazji otwarcia hotelu Mr. Satana, na które to przyjcie zaproszeni byli wszyscy walczący z Majin Bū. Tiānjīnfàn pojawia się także w filmie kinowym Dragon Ball Z: Bóg i bóg: Battle of Gods, gdzie zaakceptowawszy zaproszenie na party w Capsule Corporation, przybywa na jubileusz Bulmy. Bierze udział w walce z Beerusem, jednak zostaje bardzo szybko znokautowany. Ostatni występ w towarzystwie przyjaciół (nie licząc Jiǎozi, bo z nim został do końca serii GT) ma miejsce pod koniec serii Dragon Ball Z w rodzinnej posiadłości Bulmy na kolejnym przyjęciu urodzinowym bohaterki.

W wywiadzie udzielonym Kendō Kobayashiemu na potrzeby jego talk-show Mandō Kobayashi (漫道コバヤシ) Akira Toriyama zdradza dalsze losy Tiānjīnfàna. Mistrz, odpowiadając na pytanie, podaje, że Tiānjīnfàn nigdy nie przestaje trenować. W ramach ćwiczeń zajmuje się rolnictwem. Zostaje farmerem. Dzięki technice Shishin no ken uprawa roli idzie mu niezwykle gładko - dodaje półżartem mangaka. Toriyama dalej podaje, że nieustannie szukająca go zakochana Lunch w końcu trafia do gospodarstwa prowadzonego przez niego i Jiǎozi. Dziewczyna spędza z nimi kilka dni. Jednak szybko dochodzi do wniosku, że życie na farmie nie jest dla niej, a jako że Tiānjīnfàn zdaje się nic do nie nie czuć, postanawia opuścić wieś. Lunch nigdy nie zapomina o Tenie i będąc w okolicy, od czasu do czasu wpada do przyjaciół w odwiedziny.

Dragon Ball Super Edytuj

W serii Super uczestniczy w imprezach organizowanych przez Bulmę, ogląda Turniej Champy, jest obecny podczas użycia Super Smoczych Kul.

Saga Złotego Freezera Edytuj

W Sadze Freezera ma ważną rolę, walczy z jego ludźmi i wygrywa. Tiānjīnfàn prowadzi szkołę sztuk walki. Ludzie zgłaszają się do niego po naukę.

Saga przetrwania Wszechświata Edytuj

Gokū zjawia się prosić go o udział w Turnieju Mocy, ale Tiānjīnfàn nie chce zostawić uczniów. Gdy pojawia się Yurin, mężczyzna odprawia ją, ponieważ jest za słaba. Kiedy kobieta opanowuje jego ludzi, razem z Gokū i Jiǎozi powstrzymują ich. Potem walczy z opętanym magią Yurin, Rōshim. Zostaje obezwładniony, ale Gokū ratuje go. Po pokonaniu kobiety, Ten widząc jej determinację zgadza się ją trenować i godzi się na udział w turnieju, by za wygrane pieniądze naprawić szkody, które wyrządzili jego ludzie pod wpływem dziewczyny. Tien je z Gokū posiłek, kiedy zjawia się Gohan i proponuje ojcu sparing. Początkowo Tiān i Gokū walczą przeciw Gohanowi i Piccolo, potem Trójoki z Nameczaninem oglądają walkę Saiyan. Po walce wszyscy udają się do domu Bulmy, gdzie czekają na turniej. Tiānjīnfàn razem z innymi uczestnikami leci do Świata Próżni. Tiānjīnfàn walczy z Prumem i Harmirą, mężczyzna dzięki swojemu wzrokowi rozpracowuje technikę Harmiry, wojownik powiela się cztery razy, by zasłaniać się swoimi klonami, sam rani przeciwnika w obie ręce. Ten udaje pokonanego i uszkadza ring, który spada w próżnię razem z Tiānjīnfàn. Klony Trójokiego wyrzucają Harmirę za matę i wyskakują razem z nim. Tiānjīnfàn ląduje na trybunach obok Kurilína. Beerus chwali go za strategię. Tiānjīnfàn i Kurilín rozmawiają na widowni o stanie Muten Rōshiego. Kurilín i Tiānjīnfàn rozmawiają o walkach Gokū z Rirbianne i Jirenem i oddają mu swoją energię do Genki-Damy.

Dragon Ball GT Edytuj

W serii GT stanowi tło jak większość ludzkich bohaterów sagi. Jego udział to oddanie energii do Super Genki-Damy.

GaleriaEdytuj

PrzypisyEdytuj

  1. 1,0 1,1 W wersji Dragon Ball, Dragon Ball Z i Dragon Ball GT emitowanej na RTL7.
  2. 2,0 2,1 W wersji Dragon Ball Kai i Dragon Ball GT emitowanej na AXN Spin.
  3. 3,0 3,1 W wydanym 25 lutego 1996 siódmym tomie Daizenshū autorzy zamieszczają informację o pochodzeniu Tiānjīnfàna. Piszą tam, że ma on wśród przodków istoty pochodzenia pozaziemskiego, tzw. Ród Trójokich. Shinhan jest jak najbardziej Ziemianinem i z Ziemianami powinno się go utożsamiać, należy jednak pamiętać, iż ma on w swoim drzewie genealogicznym osobników, którzy na Ziemi byli tylko gośćmi, tak więc nie można go uznawać za Ziemianina czystej krwi, a za Metysa, mieszańca.
  4. To wersja z fillera w anime. W mandze poznają się dopiero na Tenka-ichi Budōkai 22.
  5. Początkowo miał się pojawić. Jednak ze względu na to, że Hitoraka Suzuoki, aktor podkładający głos pod Tiānjīnfàna, umarł w 2004 roku, Akira Toriyama zdecydował się wyeliminować tę postać z filmu. Mangaka pragnął tym samym oddać cześć zmarłemu aktorowi, jednocześnie unikając niekorzystnego dla uniwersum zastępstwa w dubbingu.