FANDOM

Broly (DBZ)

Broly[1] (czytaj: Broli, jap. ブロリー [Burorī], fr. Broly, ang. Broly)Saiyanin, syn Paragusa, jeden z niewielu członków swojej rasy, którzy przetrwali zagładę planety Vegeta; wojownik tytułowany mianem Legendarnego Super Saiyanina, główny antagonista ósmego i dziesiątego filmu Dragon Ball Z.

Wygląd Edytuj

Broly to jasnoskóry Saiyanin o czarnych oczach i długich czarnych włosach sięgających do połowy pleców ma też grzywkę. Kiedy był dzieckiem, miał na sobie czarną tunikę z brązowym sznurkiem szare spodnie i brązowe buty. Jako dorosły, Broly jest bardzo wysoki i szczupły, ale dobrze zbudowany. Nosi na czole specjalne urządzenie z niebieskim klejnotem, którego używa jego ojciec, Paragus, aby powstrzymać go przed przekształceniem w Legendarnego Super Saiyanina. Oprócz tego urządzenia, Broly nosi złoty naszyjnik, buty, opaski na rękę i pas, które również posiadają niebieski klejnot. Reszta jego stroju składa się z białych spodni i czerwonej płachty podobnej do tej, którą nosi Kibito.

Jako Super Saiyanin, nosząc urządzenie do kontroli, włosy Broly'ego przybierają kolor neonowo-niebieski z purpurowym odcieniem i wydają się być całkowicie purpurowe w ciemnym otoczeniu. Jako Super Saiyanin bez urządzenia kontroli jego włosy przyjmują charakterystyczny złoty kolor tej formy. Jako Legendarny Super Saiyanin, włosy Saiyanina są jasnozielone. Ponadto mięśnie zostają nabuzowane do ekstremalnych poziomów, jego wzrost znacznie się zwiększa, a tęczówki znikają.

Osobowość Edytuj

Broly od małego sprawiał ojcu problemy, miał kłopot z kontrolowaniem siły i agresji. Z wiekiem stał się na tyle potężny, że Paragus nie potrafił poskromić jego złości i omal nie zginął z jego ręki. Podczas pierwszego spotkania z Wojownikami Z Broly sprawiał wrażenie apatycznego i cichego, spowodowane to było przez pewnego rodzaju ogranicznik, zbroję kontrolującą jego wolę i krępującą ciało. Szybko jednak „prawdziwa natura” Broly'ego wzięła górę nad sprzętem zniewalającym. Saiyanin okazuje się być sadystycznym psychopatą. Jego styl walki przypomina nieco wrestling. W pojedynkach często umyślnie „odsłania się” i sam daje przeciwnikowi okazję do uderzenia, czerpiąc radość z bezradności i słabości oponenta. Broly na pierwszy rzut oka przypomina osiłka, któremu obca jest wszelka kontemplacja, jednak w im dalej w głąb fabuły, tym oczywistsze staje się, że to tylko zamierzona bądź nie maska. Legendarny Super Saiyanin wie, czym są sarkazm czy czarny humor, jest także zdolny do przewidzenia zamiarów przeciwnika. Podświadomy uraz do Gokū sprawia, że wspomniana „maska” Broly'ego nabiera jeszcze większego formatu, wojownik wpadłszy w furię, walcząc, wykrzykuje „Kakarotto”, saiyańskie imię Gokū, co nadaje mu jeszcze bardziej sadystyczny i barbarzyński akcent.

Biografia Edytuj

Przeszłość Edytuj

Broly urodził się w roku 737, w okresie intensywnego zamieszania między Freezerem, a Saiyaninami. W chwili narodzin jego najbardziej osobliwą cechą był jego nadmierny poziom siły wynoszący 10.000. Ta anomalia oznaczała, że z chwilą urodzenia moc Broly'ego była bliska Bardocka i króla Vegety w chwili ich śmierci. W pomieszczeniu Saiyanina, gdzie odpoczywał, dręczył go nieustanny płacz jego sąsiada, Kakarota. Płacz Kakarota wpłynął na psychologiczny stan umysłu Broly'ego, powodując u niego podświadomy uraz.

Brolly z ojcem (DBZ Film, --008)

Broly ratuje siebie i ojca.

Król Vegeta obawiał się zagrożenia, jakie chłopiec zada imperium, a więc wydał rozkaz śmieci dziecka. Ojciec Broly'ego, Paragus, błagał króla, aby oszczędził życie dziecka, potwierdzając, że jego syn może okazać się niezwykle cennym nabytkiem dla króla Vegety i jego syna. Król Vegeta szybko zwrócił uwagę, że skoro tak jest, to Broly mógł wykorzystać swoją coraz większą siłę do pokonania królewskiej rodziny Saiyan. Król Vegeta zakańcza argument, rónież skazując Paragusa na śmierć.Kiedy Planeta Vegeta zostaje zniszczona, Broly wykorzystuje swoją moc, aby uratować siebie i swojego ojca.

Gdy Broly dorasta jego zachowanie stało się bardziej maniakalne i niekonsekwentne, ze względu na jego moc i traumatyczne wydarzenia w dzieciństwie. Jedną z takich konsekwencji było to, że Broly uderzył Paragusa w twarz i nie widzi na jedno oko.

Obawiając się mocy syna, Paragus wraz z naukowcami stworzył „zbroję”, dzięki której mógł zwiększać i zmniejszać moc syna, tym samym panując również nad jego wolą. Używał go do niszczenia planet, przez co chciał okazać swoją potęgę i przejąć władzę nad Wszechświatem.

Walki z pobratymcami Edytuj

Dragon Ball Z: Podnieć się!! Gorąca, zacięta, super-dzika walka Edytuj

Brolly1

Brolly LSSJ

Brolly vs goku

Broly kopie Gokū z przewrotki.

Broly, pod rozkazami ojca, sprowadził na pewną, bliżej nieokreśloną planetę niewolników do pracy przy budowie tzw. „Nowej Bazy Saiyan”. Saiyanin pozbawił nowych podwładnych ich domu rodzinnego, wysadzając glob, który niegdyś zamieszkiwali. Planecie, na której budowano bazę, nadano nazwę Nowa Vegeta, na cześć Księcia Vegety. Cała inicjatywa miała na celu ściągnięcie Vegety i wypełnienie na nim zemsty. Po tym, jak Paragus podstępem sprowadził tam Wojowników Z, doszło do walki między nimi a Broly'm. Syn Paragusa, skupiając się na Gokū, i rozpoznawszy jego głos porównał go do jego płaczu jeszcze kiedy był mały. Płacz ten nie dawał Broly'emu spokoju. Pod wpływem wściekłości uruchomił pełne zasoby swojej energii, wyzwalając się spod panowania ojca. Okazało się, że jest Legendarnym Super Saiyaninem. Brolly i Gokū stoczyli ciężką walkę. Broly częściej był na prowadzeniu w walce. Czerpał on radość z bólu Gokū którego tak bardzo nienawidził. Pobił wszystkich wojowników, a Gokū został osłabiony i ledwo trzymał się na nogach. Gokū poprosił Piccolo, Trunksa z przyszłości, Gohana i Vegetę o oddanie mu swoich mocy. Każdy z nich uczynił to, o co prosił Gokū. Wszyscy prócz Vegety. Książę Saiyan początkowo nie chciał oddać mocy wojownikowi niższej klasy Saiyan, jakim był Gokū, gdyż on sam należał do Elity. Ale gdy uświadomił sobie, że zginie jeżeli tego nie uczyni oddał moc Gokū, a ten pokonał Broly'ego. Planeta, na której walczyli, uległa zniszczeniu, a oszołomiony, zły Saiyanin razem z meteorytami trafił na Ziemię, gdzie zamarzł w górze lodowej.

Dragon Ball Z: Niebezpieczny duet! Super wojownicy nigdy nie odpoczywają Edytuj

Brolly

Broly w w walce z Gotenem i Trunksem

Broly zamarzł w Górze Lodowej. Był tam około siedmiu lat. Pewnego razu Videl, Goten oraz Trunks poszukiwali smoczych Kul gdyż Videl chciała ujrzeć Shen Longa. Zorientowali się że tamtejsza wioska jest w niebezpieczeństwie. Zagrażał jej potwór. Videl i dzieciaki chcieli go pokonać dlatego schowali się w wielkim Garnku. Trunks i Goten byli bardzo głodni. Syn Vegety wziął sobie po cichu jabłko dla potwora. Gdy Goten chciał to zrobić Videl mu nie pozwoliła. Mały chłopiec nie posłuchał opiekunki dlatego go uderzyła. Goten się rozpłakał. Brolly usłyszawszy ten płacz przypomniał sobię płacz Gokū. Nie mógł znieść tego wrzasku. Szybko rozkruszył górę i stanął do walki z Gotenem i Trunksem. Videl została ciężko zraniona przez Legendarnego Super Saiyanina. Następny był Trunks. Goten także.

Brolly 2

Broly atakuje Gokū, Gohana i Gotena

Łatwo wyczuwalną Energię Brolly'ego spostrzegł Son Gohan. Gdy zorientował się że Goten i Videl zostali pokonani wpadł w furię i zaatakował Broly'ego. Po długiej walce przyszła Videl. Rzuciła ona w Broly'ego kryształem który on łatwo zniszczył po czym dziewczyna upadła. Gohan wściekł się jeszcze bardziej (gdyż myślał, że Broly coś jej zrobił) i rzucił w Broly'ego Kamehame-Ha. Na pomoc przyszedł mu Goten. Ostro przegrywali w pojedynku na fale uderzeniowe. Nagle Smocze Kule sprawiły że Gokū powrócił na Ziemię. Dodał on otuchy swoim synom poczym pomógł im zmieniając się w SSJ i wystrzeliwując Kamehame-Ha. We trójkę udało im się pokonać potwora raz na zawsze. Kiedy Gohan miał juz uściskać ojca ten z niewiadomych przyczyn nagle zniknął. Smocze Kule sprowadziły go na Ziemię tylko na parę chwil.

Dragon Ball Z: Zagłada superwojowników!! Zwycięzcą jestem ja Edytuj

Po tym, jak Wojownicy Z opuszczą Wioskę Natade. Maloja zostaje wyrzucony z wioski i odkrywa on miejsce ataku Broly'ego, udaje mu się zdobyć próbkę krwi Saiyanina, którą daje bogatemu przemysłowcowi, Jaga Bada, który przekazuje ją Profesorowi Colliemu i jego naukowcom, używają tej krwi do stworzenia zmutowanego klona Broly'ego, Bio-Broly. Ujawniono również, że oryginalny Broly został wysłany do piekła po śmierci i że spowodował wystarczająco poważne problemy w piekle, że Dai Kaiō wysłał Son Gokū i Paikūhana, aby go uspokoić.

Techniki Edytuj

  • Technika latania – umiejętność pozwalająca unosić się w powietrzu przy użyciu energii ki.
  • Kikōha – podstawowa technika wojowników.
  • Wyczucie ki – potrafi wyczuwać ki innych osób.
  • Zenkai – zdolność Saiyan do stawania się silniejszym.
  • Bariera ki - potrafi tworzyć osłonę z energii, która ochroni go nawet przed lawą. Użył jej też jako dzieciak, by uratować siebie i ojca przed wybuchem Vegety.
  • Niszczący pocisk – to potężna technika, której Broly używa do dobicia przeciwników.
  • Podstępny strzał - Broly trzyma rękę za sobą i ładuje w niej sferę zielonej energii, następnie daje rękę do przodu i wystrzeliwuje wiązkę małych, zielonych kikōh.

Osiągnięte poziomy Edytuj

Super Saiyanin Brolly (DBZ Film, -010)

Broly SSJ bez urządzenia kontrolującego

Super Saiyanin Edytuj

Super Saiyanin Brolly (DBZ Film, -008)

Broly SSJ z urządzeniem kontrolującym

W kilku retrospekcjach Broly'ego, np. Dragon Ball Z: Podnieć się!! Gorąca, zacięta, super-dzika walka, Saiyanin pokazany jest za pomocą swojej zwykłej niekontrolowanej formy Super Saiyanina. Ze względu na oświetlenie włosy czasami były różowe lub fioletowe. Przez specjalne urządzenie kontrolujące, Broly ma osłabiony poziom Super Saiyanina oraz niebieski kolor włosów. Gdy nie posiada tego urządzenia jego moc drastycznie wzrasta, a jego włosy moją typowy kolor dla tej formy.

Legendarny Super Saiyanin Edytuj

Brolly LSSJ (DBZ Film, -008)

Broly Legendarny Super Saiyanin

Broly przebudził tę formę na skutek działań Freezera, który zniszczył Planetę Vegeta. Legendarny Super Saiyanin to forma którą dało się osiągnąć jedynie Broly'emu. Podczas transformacji nowa postać wybucha spod wcześniejszej. tej formie jest on dużo wyższy, zyskuje potężną muskulaturę, oczy pozbawione są tęczówek, jego skóra jaśnieje, a włosy kształtem upodabniają się do normalnego SSJ, lecz są całkiem zielone. Również aura staje się wtedy zielonkawa, a moc Broly'ego rośnie non-stop, im dłużej jest w tej formie, tym więcej jej posiada. W przeciwieństwie do Ultra Super Saiyanina, w tej postaci, mimo dużej masy, postać w ogóle nie traci na szybkości.

Galeria Edytuj

Przypisy Edytuj

  1. 1,0 1,1 Brolly, a właściwie „ブロリー, burorī” pochodzi od japońskiego „ブロッコリ, burokkori”, tj. zapożyczenia z angielskiego „broccoli”, czyli od „brokułu”. W japońskiej wersji imienia – „ブロリー, burorī” – „ッコ”, tj. geminata „kk” oraz mora „o” z „ブロッコリ, burokkori”, zostają zastąpione przedłużonym iloczasem końcowego „i”, tj. „リー, rī” w miejscu „リ, ri”. Tę odmienność typograficzną w używanej w tej encyklopedii romanizacji symbolizuje podwojenie spółgłoski „ll”, które jednak w wymowie – z angielska – nie przybiera postaci geminaty, toteż imię owo należy wymawiać w języku polskim jako „broli”, co się wykłada, używając polskiej fonetyki – tak jak w brokuł i lipa lub, wyrażając w MAFie z angielska jako /ˈbrɒ.lɪ/ (BE RP) lub /ˈbrɑː.li/ (GenAm).
  2. Daizenshū, tom 7.
  3. Taki poziom bojowy podaje jeden z numerów V-Jumpa z 2004, w którym redaktorzy zapowiadają pojawienie się Broly'ego w podówczas nadchodzących Dragon Ball Z: Sparking! Meteor i Dragon Ball Z: Scouter Battle Taikan Kamehameha - Ora to Omee to Scouter.
  4. Wartość dotyczy poziomu LSSJ, który wojownik zaprezentował w ósmym filmie kinowym DBZ. Jego siła z filmu jedenastego nie została podana.